10.11.2012

Berjayakah Felix Baumgartner Terjun Dari Angkasa

Thursday, October 11, 2012 by MR Penyubiru ·
Labels: ,

Felix Baumgartner mungkin seorang yang gila.Gila kerana terlampau berani untuk terjun dari ruang angkasa secara "freefall" yang mana keputusannya antara hidup atau mati.



Inilah Felix Baumgartner. Dia bakal membuat terjunan bebas setinggi 120,000 kaki / 36,576 meter dengan kelajuan bunyi mencecah 690mph / 1,110 kilometer sejam. Tarikh untuk terjunan berani mati ini sudah beberapa kali ditunda akibat keadaan angin yang tidak sesuai. Tarikh baru untuk dia buat terjunan adalah pada ahad ini 14th October at 12pm GMT (8pm Waktu Malaysia). Boleh tonton video live Felix Baumgartner di :

youtube.com/redbull
www.redbullstratos.com

Untuk info sejauh mana bahayanya aksi ini, di ruang angkasa, atmosferanya cukup kuat untuk meruapkan darah manusia kerana udaranya yang nipis dan suhu mencecah -70 Fahrenheit / -56 Celcius. Untuk mengatasi masalah tersebut, Felix akan memakai suit astronautic khas ketika membuat terjunan tersebut.




Selain dari itu, Felix juga turut melakukan beberapa siri ujian terjunan menggunakan suit tersebut. Ujian terjunan paling tinggi dia pernah capai adalah di ketinggian 96,000 ft!



So, berjayakah Felix Baumgartner membuat terjunan dari angkasa ? Sama-sama kita nantikan.

sumber : www.abc15.com

 

0 comments:

Jangan lupa "Follow"

Jangan Lupa "Like"

Popular Minggu Ini

Entri Santai Terkini

Arkib

Menarik Tertarik