12.09.2011

Gerhana Bulan Penuh Malam Esok (10 Disember Bermula 7.31 Petang)

Friday, December 09, 2011 by Mistaken Identity · 0 comments Baca seterusnya!
Labels:
SHAH ALAM- Fenomena gerhana bulan penuh akan dapat disaksikan rakyat Malaysia dan di rantau Asia Tenggara pada 10 Disember, esok.

Menurut laman web falak-online, fenomena sama sebelum ini berlaku pada bulan Jun tahun lalu. Bagaimanapun, gerhana yang akan berlaku, dijangka tidak seperti tahun lepas yang mana ia berlaku pada lewat tengah malam sehingga matahari terbit keesokan paginya.

"Fenomena ini akan berlaku pada waktu puncak iaitu sebaik sahaja matahari terbenam dan berlarutan sehingga ke lewat tengah malam, tidak seperti gerhana lepas. Gerhana ini dijangka dapat disaksikan dengan mudah oleh orang ramai," laman web itu dipetik.



Fasa gerhana akan bermula pada jam 7.31 petang, namun apabila bulan mula menghampiri kawasan bayang-bayang bumi yang lebih gelap dikenali sebagai umbra, kesan gelapnya baru kelihatan iaitu sekitar jam 8.30 malam.

Bulan akan berada dalam bayang-bayang bumi sepenuhnya (fasa gerhana penuh) pada jam 10.05 hingga 10.57 malam dan akan keluar sepenuhnya daripada bayang-bayang umbra pada jam 12.18 tengah malam.

Selain itu, jumlah masa bulan bergelap di dalam bayang-bayang bumi sepenuhnya ialah selama 52 minit dan 16 saat.

Untuk maklumat lanjut layari www.falak-online.net

sumber : Sinar Harian


Baca seterusnya...

Urusan Akaun Tabung Haji Boleh Dilakukan di ATM & CDM Maybank

Friday, December 09, 2011 by Mistaken Identity · 0 comments Baca seterusnya!
Labels:
KUALA LUMPUR - Maybank Islamic Bhd. (Maybank Islamic), cabang kewangan Islam kepada Malayan Banking Bhd. (Maybank), kini menyediakan perkhidmatan yang membolehkan pelanggannya melakukan pendaftaran haji menerusi mesin juruwang automatik (ATM).

Penyediaan perkhidmatan tersebut adalah berikutan kerjasama strategik yang dijalin antara Lembaga Tabung Haji (LTH) dan Maybank Islamic, yang turut memperlihatkan pengenalan lima perkhidmatan baharu lain oleh kedua-dua institusi.

Ketua Pegawai Eksekutif Maybank Islamic, Muzaffar Hisham berkata, perkhidmatan itu terbuka kepada semua pemilik akaun Maybank dan tidak terhad kepada pemegang akaun Maybank Islamic.

"Sebaik sahaja akaun Maybank dan LTH dihubungkan, penyimpan boleh mengeluar dan menyimpan wang, memindahkan wang daripada akaun LTH ke akaun Maybank dan sebaliknya.

"Di samping itu, pemegang akaun juga boleh membuat pemindahan wang daripada satu akaun LTH ke akaun yang lain, memeriksa baki akaun dan membuat pendaftaran haji," katanya sempena pelancaran kerjasama strategik kedua-dua pihak di sini semalam. - Kosmo



Lagi cara mendaftarkan akaun Tabung Haji di mesin ATM Maybank dan caj-caj yang dikenakan dengan baca seterusnya.





ATM

  • Cash withdrawal from Tabung Haji account
  • Transfer of Fund
    • From Maybank account to Tabung Haji account (own/third party)
    • From Tabung Haji account to Maybank account (own/third party)
    • From Tabung Haji account to Tabung Haji account ( third party)
    • From Tabung Haji account to Tabung Haji Trustee account (own)
  • Balance Inquiry
  • Registration of Hajj
  • Registration of Tabung Haji account (own/trustee) to ATM card

Cash Deposit Machine (CDM)

  • Deposit
  • Balance Inquiry
  • Hajj Registration (with Maybank ATM card)

Charges

Services via ATMService charge per transaction (RM)
Cash withdrawal1.00
Transfer of Funds1.00
Balance InquiryFree
Hajj RegistrationFree
Registration of Tabung Haji account to ATM cardFree
Services via Cash Deposit Machine (CDM)Service charge per transaction (RM)
Cash Deposit 1.00
Balance InquiryFree
Hajj RegistrationFree


Below are the steps to perform:

Registration of Tabung Haji account to Maybank ATM card via ATM

  • Enter Maybank ATM card
  • Select "Tabung Haji"
  • Select " Register Tabung Haji account to ATM card"
  • Enter Tabung Haji account number
  • Select "Yes" to go to next screen
  • Enter Tabung Haji passbook serial number
  • Select "Yes" for confirmation
  • System process your request and slip will be generated.


Cash Withdrawal via ATM

  • Enter your ATM card
  • Select "Tabung Haji"
  • Select "Cash Withdrawal"
  • Enter amount (RM)
  • Screen display all registered Tabung Haji accounts. Select account to be debited
  • Cash dispense
  • Transaction slip will be generated


Registration of Hajj with via ATM and CDM

  • Enter your ATM card
  • Select "Tabung Haji"
  • Select "Hajj Registration"
  • General requirements will be displayed on the screen
  • Select "Yes" to proceed to next screen
  • System process your request and slip will be generated


Cash deposit via Cash Deposit Machine (CDM) -with ATM card

  • Enter your ATM card
  • Select "Tabung Haji"
  • Select "Cash Deposit"
  • Select account to be credited
  • Insert cash
  • System process your request and slip will be generated


Cash deposit via Cash Deposit Machine (CDM) - non-card

  • Select "Tabung Haji cash deposit"
  • Enter Tabung Haji account number
  • Select "Yes" to proceed to next screen
  • Insert cash
  • Press "Yes" to confirm your deposit
  • System process your request and slip will be generated

sumber : website maybank

Baca seterusnya...

12.07.2011

Promosi Tiket AirAsia Serendah 10 Sen Mulai 8-11 Disember ?

Wednesday, December 07, 2011 by Mistaken Identity · 0 comments Baca seterusnya!
Labels:
Hari ni dapat emel dari AirAsia berkenaan promosi terbaru mereka. Menurut kandungan emel tersebut, AirAsia menyambut usianya yang ke 10 tahun dan dengan itu mereka membuat promosi tiket paling murah iaitu hanya bernilai 10sen! Ya 10 sen!

Biar betul ??



Betul tak betul. Kita tengok jer la mulai detik 12 malam ni 8hb Disember 2012. Aku yakin website AirAsia mulai tengah malam ni akan mengalami kesesakan melampau dan akan sukar di akses.






Baca seterusnya...

Legoland Malaysia Dibuka Akhir 2012, Tawarkan Harga Promosi Pas Tahunan

Wednesday, December 07, 2011 by Mistaken Identity · 0 comments Baca seterusnya!
Labels:
JOHOR BAHRU - Menjelang pembukaan Legoland Malaysia pada hujung tahun depan, orang ramai kini berpeluang memiliki pas Legoland pada harga promosi iaitu RM195 untuk pas tahunan bagi kategori dewasa dan RM150 untuk kanak-kanak.

Pas tersebut merupakan akses kepada Legoland Malaysia apabila taman tema tersebut mula beroperasi dan untuk sepanjang tahun 2013.

Promosi tersebut terbuka kepada warga Malaysia dan Singapura untuk tempoh terhad sahaja.

Harga biasa untuk pas tahunan Legoland Malaysia ialah RM275 untuk dewasa dan RM210 untuk kanak-kanak, manakala harga tiket biasa ialah RM140 untuk dewasa dan RM110 bagi kanak-kanak.

Pemegang MyKad akan menerima rebat sebanyak RM30 untuk pembelian tiket biasa. - Kosmo







Baca seterusnya...

12.06.2011

Perlanggaran Bernilai 12 Juta - 8 Ferrari, 3 Mercedes, 1 Lamborghini, 1 Skyline dan 1 Toyota Prius (yang tak bersalah)

Tuesday, December 06, 2011 by Mistaken Identity · 0 comments Baca seterusnya!
Labels:
TOKYO - Lapan buah kereta sport Ferrari, sebuah Lamborghini dan dua buah kereta Mercedes berlanggar di sebuah lebuh raya di Shimonoseki, tenggara Jepun kelmarin.

Menurut agensi berita AP, polis menyatakan perlanggaran itu disebabkan salah seorang pemandu sebuah Ferrari itu cuba untuk mengubah laluan sebelum kereta tersebut merempuh penghadang jalan.

Kereta Ferrari itu kemudian berpusing di lebuh raya tersebut.

Beberapa buah kereta lain berlanggar kerana cuba mengelak Ferrari tersebut.

Tiada seorang yang cedera serius dalam nahas itu tetapi polis di wilayah Yamaguchi menyatakan 10 orang dirawat kerana mengalami luka.

Menurut polis, 14 buah kereta terlibat dalam nahas itu.

Agensi berita AFP melaporkan bahawa kos perlanggaran itu melibatkan 300 juta yen (RM12.07 juta).

Harga kereta baharu Ferrari ialah lebih 20 juta yen (RM804,794) manakala Lamborghini berharga sehingga 30 juta yen (RM1.20 juta). - Agensi (Kosmo)

Lagi gambar dan video dengan baca seterusnya.












Baca seterusnya...

12.04.2011

Nak Marah.. Budak Lagi...Sabor Jer Lah...

Sunday, December 04, 2011 by Mistaken Identity · 0 comments Baca seterusnya!
Labels:

Oh no! 'iPod Touch + open bathroom door = a hard lesson learned




Dye job: A mother explains her green cat... 'My almost two-year-old daughter coloured Smoosh the kitten when I was in the shower'


It's all in the delivery...: One anonymous submission saw a car bonnet finely, indelibly, scratched with a very sweet message


Computer says no: 'I left my two year old alone for less than ten minutes to put my other one down for a nap. Bad idea,'


Eggselent toys: 'My plans to make frittata...'




IT malfunction: 'Maybe it's a Crayola washable marker, you might wonder. Nope. That would be a big, fat, wedge-tip Permanent marker' says one long-suffering mother




Haha.. sapa yang ada anak-anak kecik, mesti pernah alami situasi cam di atas kan.....sabor jer lah kan....

sumber : Daily Mail


Baca seterusnya...

Jangan lupa "Follow"

Jangan Lupa "Like"

Popular Minggu Ini

Entri Santai Terkini

Arkib

Menarik Tertarik