2.11.2011

JPJ Bakal Haramkan Pasang Skrin TV & Pemain DVD

Friday, February 11, 2011 by MR Penyubiru ·
Labels: ,

Ini mungkin berita yang tidak enak untuk didengar. Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) bakal mengubal Akta Pengangkutan Jalan untuk mengharamkan pemilik kenderaan memasang skrin TV dan pemain DVD pada kenderaan mereka.

Alasannya, aksesori sedemikian menganggu pemandu dan seterusnya menyebabkan kemalangan.

Pasang GPS pun tak boleh jugak. Adeh!

Malaysia moves to outlaw TV screens and DVD players in cars
05:55 AM Feb 07, 2011
BUTTERWORTH - Malaysia's Road Transport Department (JPJ) is seeking to amend the Road Transport Act to clamp down on motorists who install TV screens and DVD players in their vehicles, The Star reported.

"It is illegal and dangerous to fix these accessories. A driver can easily get distracted and it may result in accidents,'' said JPJ director Hassan Yaacob.

Mr Hassan said an amendment under Section 66 of the Road Transport Act 1987 will make it illegal to install such screens and players without permission from the department.

The director also issued a warning to drivers who have installed exceedingly-bright xenon headlights or sport "fancy" licence plates, and that enforcement teams will be on the lookout if vehicles have not complied with approved specifications.

"Those with xenon headlights will be fined RM300 ($125) while vehicles with fancy number plates will be fined RM120," he said.

"In the end, they waste money by paying thrice - fixing the parts, paying the fine, and paying again to remove them."

When asked what the JPJ's policy would be regarding vehicles that are factory-fitted with DVD players and GPS navigators, Mr Hassan said the department would look into it. - Today Online


Pasal pasang lampu xenon tu memang aku sokong sebab lampu tu terlampau cerah dan menyilaukan mata pemandu lain. Memang sakit mata dibuatnya dan membahayakan pemandu kenderaan yang lain. Tapi, takkan bagi amaran jer, bila nak kuatkuasakannya.



1 comments:

Fir Ikhwan said...
Friday, 11 February, 2011

Aku rasa atas pemandu sebenarnya. Sikap pemandu yg kena ubah dulu. TV/DVD player tu, letak kat blkg udah la kalo yg pakai MPV. Yg pakai keta biasa, letak kat belakang kepala tempat duduk pemandu or penumpang dpn, tuk bg org blkg tgk. Pemandu nak tgk tv bt pe? GPS? mmg x leh nk bt pe. Ats kepandaian pemandu la guna GPS. Psal lampu xenon tu, pada yg keta malaysia, bt2 la mcm keta malysia. jgn berlagak mcm keta import yg mmg dah sah2 dtg dgn lampu xenon tu. Mmg la keta import leh tukar jgk lampunya ke lampu biasa, tp kerajaan leh ke bg duit pada diorng yg beli keta import tuk tukar lampu tu suma.. Mcm biasa aku ckp, sikap pemandu tu kena ubah dulu. Undang2 besar mcm mana pun, ketat mcm mana pun, kalo dah sikap memandu liat mcm sotong, x ke mana jgk undang2 nya

Jangan lupa "Follow"

Jangan Lupa "Like"

Popular Minggu Ini

Entri Santai Terkini

Arkib

Menarik Tertarik