3.14.2009

Gempar!! Spongebob Ditemui Di Kedah!!!

Saturday, March 14, 2009 by Mr PenyuBiru · 5 comments Baca seterusnya!
Labels:





Baca seterusnya...

Hotel 5 Bintang

Saturday, March 14, 2009 by Mr PenyuBiru · 0 comments Baca seterusnya!
Labels:
Hotel ini dilengkapi dengan kemudahan² bertaraf 5 bintang.

Air-Cond
Astro (satelite TV)































Baca seterusnya...

KEMBAR 6

Saturday, March 14, 2009 by Mr PenyuBiru · 1 comments Baca seterusnya!
Labels:




Baca seterusnya...

Strange Photos

Saturday, March 14, 2009 by Mr PenyuBiru · 1 comments Baca seterusnya!
Labels:



Baca seterusnya...

3.13.2009

Borak la dengan anak-anak anda

Friday, March 13, 2009 by Mr PenyuBiru · 2 comments Baca seterusnya!
Labels:
Tajuk tu mungkin kelakar sikit tapi sebenarnya amat penting semasa proses pembesaran anak2. Anak2 kita sekarang dikelilingi dengan persekitaran yg amat kompleks.. tak macam kita masa kecik2 dulu..suasana 20 tahun..10..tahun malah 5 tahun lepas pun tak sama.. kawasan kejiranan kita semakin maju dan moden.. kalau 10 tahun lepas mungkin tak semua rumah terdedah dengan astro.. tapi sekarang hampir 70% rumah melanggan astro... kalau dulu kompleks membeli belah boleh di bilang dengan jari... sekarang kalaupun masuk jari kaki..mungkin tak cukup jari nak bilang heh..

Pendek kata anak2 kita terdedah dengan bermacam isu2 samada melalui tv, internet, jiran2, kawan2 mereka dan persekitaran mereka membesar. Anak saya yg berusia 3 tahun pun dah kenal Tesco, Giant, Jaya Jusco.. hatta Sunway Pyramid pun.. mereka juga terdedah dengan isu2 dan peristiwa semasa mereka menonton tv.. maklumlah sekarang ni ramai ibu bapa bekerja jadi anak2 kat rumah banyak habiskan masa mereka menonton tv dari berbicara atau bermain dengan ibu bapa.

Kajian telah membuktikan anak2 semasa kecil 2-6 tahun akan memilih ibu bapa mereka sebagai pilihan utama untuk bertanya bermacam soalan yg timbul di fikiran mereka... anak2 usia 7-12 tahun akan hanya bertanya 1/2 drp masalah mereka kpd ibu bapa yg lain mereka akan berbincang bersama rakan2 sekolah...anak2 remaja seusia 13-17 tahun akan memilih rakan2 dan saluran2 luar yg lain utk berbincang masalah mereka..

Jadi ape yg ditunggu lagi? Mulalah dari awal..borak, berbual, berbincang..habiskan masa dengan anak2... kita hanya ade masa 6 tahun saja utk membentuk mereka mengikut rentak dan acuan kita..perkembangan awal atau pra sekolah ini amat kritikal di dalam mencorakkan anak2... kalau terlewat..jangan risau...mulalah sekarang.. insya Allah..usaha berterusan akan membuahkan hasil...yg penting kita sebagai ibu bapa haruslah mulakan langkah dahulu.... lepas ini saya akan berikan tip2 hebat dan berguna bagaimana untuk berkomunikasi dengan anak2...hingga lain masa...
.


Baca seterusnya...

Pet Crocodiles

Friday, March 13, 2009 by Mr PenyuBiru · 0 comments Baca seterusnya!
Labels:










Baca seterusnya...

Jangan lupa "Follow"

Jangan Lupa "Like"

Popular Minggu Ini

Entri Santai Terkini

Arkib

Menarik Tertarik