10.09.2008

Management Lessons - Thoughtful

Thursday, October 09, 2008 by Mr PenyuBiru · 1 comments Baca seterusnya!
Labels:
A Management Story

Story # 1

It's a fine sunny day in the forest and a lion is sitting outside his cave, lying lazily in the sun. Along comes a fox, out on a walk.

Fox: "Do you know the time, because my watch is broken"

Lion: "Oh, I can easily fix the watch for you"

Fox: "Hmm... But it's a very complicated mechanism, and your big claws will only destroy it even more“



Lion: "Oh no, give it to me, and it will be fixed"

Fox: "That's ridiculous! Any fool knows that lazy lions with great claws cannot fix complicated watches"

Lion: "Sure they do, give it to me and it will be fixed"



The lion disappears into his cave, and after a while he comes back with the watch which is running perfectly. The fox is impressed, and the lion continues to lie lazily in the sun, looking very pleased with himself.



Soon a wolf comes along and stops to watch the lazy lion in the sun.

Wolf: "Can I come and watch TV tonight with you, because mine is broken"

Lion: "Oh, I can easily fix your TV for you"
Wolf: "You don't expect me to believe such rubbish, do you? There is no way that a lazy lion with big claws can fix a complicated TV“

Lion: "No problem. Do you want to try it?"



The lion goes into his cave, and after a while comes back with a perfectly fixed TV. The wolf goes away happily and amazed.



Scene :

Inside the lion's cave. In one corner are half a dozen small and intelligent looking rabbits who are busily doing very complicated work with very detailed instruments. In the other corner lies a huge lion looking very pleased with himself.



Moral :

IF YOU WANT TO KNOW WHY A MANAGER IS FAMOUS; LOOK AT THE WORK OF HIS SUBORDINATES.



Management Lesson
In the context of the working world :

IF YOU WANT TO KNOW WHY SOMEONE UNDESERVED IS PROMOTED; LOOK AT THE WORK OF HIS SUBORDINATES.



Story # 2


It's a fine sunny day in the forest and a rabbit is sitting outside his burrow, tippy-tapping on his typewriter. Along comes a fox, out for a walk.

Fox: "What are you working on?"
Rabbit: "My thesis."
Fox: "Hmm... What is it about?"
Rabbit: "Oh, I'm writing about how rabbits eat foxes."

Fox: "That's ridiculous ! Any fool knows that rabbits don't eat foxes!"



Rabbit: "Come with me and I'll show you!"

They both disappear into the rabbit's burrow. After few minutes, gnawing on a fox bone, the rabbit returns to his typewriter and resumes typing.

Soon a wolf comes along and stops to watch the hardworking rabbit.



Wolf: "What's that you are writing?"
Rabbit: "I'm doing a thesis on how rabbits eat wolves."

Wolf: "you don't expect to get such rubbish published, do you?"

Rabbit: "No problem. Do you want to see why?"

The rabbit and the wolf go into the burrow and again the rabbit returns by himself, after a few minutes, and goes back to typing.



Finally a bear comes along and asks, "What are you doing?

Rabbit: "I'm doing a thesis on how rabbits eat bears."

Bear: "Well that's absurd ! "

Rabbit: "Come into my home and I'll show you"




Scene :

As they enter the burrow, the rabbit introduces the bear to the lion.



Moral:

IT DOESN'T MATTER HOW SILLY YOUR THESIS TOPIC IS; WHAT MATTERS IS WHOM YOU HAVE AS A SUPERVISOR.



Management Lesson
In the context of the working world:

IT DOESN'T MATTER HOW BAD YOUR PERFORMANCE IS; WHAT MATTERS IS WHETHER YOUR BOSS LIKES YOU OR NOT.




-
Baca seterusnya...

Win a Free HandBag!

Thursday, October 09, 2008 by Mr PenyuBiru · 1 comments Baca seterusnya!
Labels:


Hurry up!

Just signing up before 15th October 2008 and you get chance to win a handbag!

Details you can get from here.

Good Luck! peace



-
Baca seterusnya...

Dah semak saman anda?

Thursday, October 09, 2008 by Mr PenyuBiru · 0 comments Baca seterusnya!
Labels:

Bulan Ramadhan dah habis sebulan,
Eidulfitri masih sakan dirayakan;
Puasa enam jangan dilupakan,
Sambil-sambil tu.....check jugak la saman yer ..... sengihnampakgigi


PDRM launched discount rate on your summons now. Hurry up for your own
cost saving.

http://jpj.myeg.com.my/PDRM/summons_enq_eng_New.jsp


ps : aku dah check. sib baik takde saman. fuhh..lega peace


N3 Berkaitan :
Bayaran Saman Boleh Dikurangkan



-
Baca seterusnya...

10.08.2008

Pesanan Sebelum Makan

Wednesday, October 08, 2008 by Mr PenyuBiru · 1 comments Baca seterusnya!
Labels:
1. Jika anda makan satay, jangan pula lupa timunnya, sebabnya memakan satay bersama karbon yang terhasil selepas pembakaran akan mendatangkan kesan karsinogen! Apa bendanya karsinogen tu?
(Ianya ialah suatu keadaan yang menyebabkan barah). Timun pula adalah anti-karsinogen.

2. Jangan makan udang selepas mengambil pil vitamin C ! Yang mana anda akan mati keracunan Arsenik dalam beberapa jam sahaja.

3. Cuba yang ni bagi penggemar makanan ni "Bah Kut Teh" (babi). Banyak orang Cina suka makan yang ni, lihatlah sebelum terlambat. Cuba tuangkan Coke (minuman bersoda) atas kepingan daging babi tu dan tunggu sekejap, anda boleh tengok ulat berenyut-renyut keluar dari sana . Fakta diperolehi dari 'Health Corporation of Singapore '.

4. Barah akibat penggunaan bahan dalam Shampoo. Balik rumah dan pergi periksa. Tukarlah ke jenama lain sebelum terlambat, jika kandungan dalam shampoo anda mengandungi Sodium Laureth Sulfate atau ringkasnya SLS. Bahan ini akan menyebabkan barah dalam jangka masa yang panjang dan ini bukannya jenaka. Shampoo yang disahkan mengandungi bahan ini ialah; VO5, Palmolive, Paul Mitchell, L'Oreal, Hemp Shampoo terbaru keluaran body shop, Nature Force dan lain-lain lagi. Shampoo Clairol's Herbal Essence adalah satu-satunya yang mengandungi Sodium Laureth Sulfate secara tunggal. Meskipun pertanyaan telahpun dibuat terhadap syarikat ini dan jawapan
dari mereka ialah, "Ya memang kami dah tahu masalah ini tetapi kami tidak boleh melakukan apa-apa kerana kami memerlukan bahan yang boleh mengeluarkan busa yang banyak". Dalam pada itu, Pasta Colgate & Dee Dee (untuk kanak-kanak) turut mengandungi bahan yang sama untuk
penghasilan busa.

5. Kepada penggemar makanan jenis mee segera (tak kiralah maggi, koayteow dsb), Pastikan berhenti makan dulu sekurang-kurangnya 3 hari selepas mengambil mee segera sebelum mengambil paket yang seterusnya. Maklumat yang dikongsi bersama dengan seorang doctor. Keluarga saya telah menghentikan pengambilan makanan ini setelah mendapat tahu berkenaan salutan wax ke atas makanan ini. Inilah yang menyebabkan mee segera tidak melekat antara satu sama lain apabila dimasak. Telah dinyatakan terdahulu melalui SEORANG AKTOR dari SBC (sekarang ni dikenali sebagai TCS). Beberapa tahun lalu, yang mana kariernya membuatkan beliau sangat sibuk untuk memasak, jalan mudah mengambil mee segera setiap hari. Kemudiannya beliau disahkan menghidap barah. Barahnya disebabkan wax dalam mee segera. Doktor juga memberitahu yang
badan manusia memerlukan 2 hari untuk membersihkan wax dari sistem badan. Seorang lagi mangsa yang serupa ialah Pramugara dari SIA yang mana setelah berpindah dari rumah ibunya ke rumahnya sendiri, Dia tidak memasak tetapi kerap makan mee segera. Dia didapati menghidap barah dan mati selepas itu. Sekarang ini tindakan memakan mee segera
bolehlah diistilahkan sebagai 'makan untuk mendapat barah'. Kalau istilah James Bond, 'Licence to kill!'

6. Bawang Goreng segera, Seorang kawan melawat ke sebuah perusahaan kecil membuat bawang goreng, dan melihat terdapat banyak straw minuman. Yang bewarna dan tidak bewarna diasingkan. Apa yang mengejutkan ialah straw yang tidak bewarna dicampur bersama gorengan bawang yang bertujuan apabila plastik straw tersebut dipanaskan, ianya melebur lantas menyaluti bawang tersebut. Sebab
itulah kalau bawang goreng segera yang dibeli terdedah kepada udara tak akan lembik tapi kalau kita buat sendiri lembik dalam masa yang singkat sahaja. Sebarkanlah maklumat ini kepada orang- orang yang anda sayangi dan pengguna yang masih belum disedarkan lagi.



Betul ke seme nie?

-
Baca seterusnya...

Jangan lupa "Follow"

Jangan Lupa "Like"

Popular Minggu Ini

Entri Santai Terkini

Arkib

Menarik Tertarik