12.17.2008

Petua Tercekik Tulang

Wednesday, December 17, 2008 by Mr PenyuBiru ·
Labels:

Aku datang dari keluarga yg besar ... 16 adik-beradik, bila sesekali
berkumpul, dah tentu mak aku akan buat majlis makan besar-besar dan
best-best !!! Dalam ramai2 adik-beradik, bukan semua yg suka stail aku,
apabila aku bawa gaya hidup "gaya pulang ke pangkal jalan" ... maka adalah
yg tak kena sana sini ... oh..

Masa makan, aku pun duduk lah cara Nabi .... (rujuk ustaz) lalu ada yg
sound:

"apahal duduk macam nak berlari ajer ...."
"tak baik lutut tinggi pada makanan ...."
"ni duduk ke nak berak nie ....?"

Oleh sebab aku lelaki beriman, maka aku buat muka seposen .... aku pun
basuh tangan,

Nota untuk mua'alaf :
sebelum makan sunnah Nabi adalah basuh kedua2 tangan dan berkumur,
insyaAllah jika korang amal nie sebelum korang mati Allah akan
mempermudahkan segala
urusan hutang piutang korang. Hutang kereta/ rumah/ kahwin/ study/ along
bla bla bla !!!

Sambung balik, aku pun berpikir ... ada baiknya juga Nabi tak makan pakai
sudu @ garfu, kalau Nabi makan pakai sudu, susah pulak org miskin macam aku
nak ikut
sunnah Nabi, nak pakai sudu material apa? stainless steel ke inconnel 601?
Nak pakai colour camne? matelic ke cooper? kan susah tu !!!

Tu belum lagi jika Nabi makan pakai kerusi dan meja ... bentuk bulat ke
bentuk heksagon?, oktagon?, nanagon? nak kena pergi Kedai perabot buat
ansuran
mudah ! jimat ! hanya RM 1 dan tunggu 30 hari, kunjungilah kedai perabot
terbesar di Malaysia, bla bla bla !!! Oh..

Emm ... Lepas tu makan lah, aku makan dengan tiga jari (sunnah Nabi)
kemudian, ada pulak suara2 yg sound:

"Eh, kenyang ke makan dengan tiga jari?"
Aku kata : "huh, anak cina makan dengan dua kayu elok2 habis nasi satu
pinggang !!!"

Tapi oleh kerana aku sorang jer yg makan dengan tiga jari, org lain makan
dengan lima jari, maka aku lihat kadar flow of suapan dan kadar quantity of
lauk-pauk
diorang lebih laju dan maju, maka aku menukar jariku dari 3 kepada 5 ... oh
.... tepuk dada tanya iman..

Kemudian aku minum dari tangan kanan yg tidak berbasuh .....

Diorang tegur: "essh .... pengotor betullah"

Aku kata:
"Apa pulak kotor, aku makan nasi, bukan tahik !!!" (tapi aku kata dalam
hati sebab aku lelaki beriman)
"Nie, apahal jilat2 jari nie? lucah betul !!" tanya diorang pada aku .....
"Makan ayam sedap sampai ke kaki .... makan sate sedap sampai ke lidi he he
heh" kataku.

Banyak pulak diorang komplen cara aku makan .... err maksud aku cara Nabi
makan ... aku tahu tak berguna berdebat ngan mereka kalau aku ubah topik
dengan bertanya :

Tahukah korang kenapa lembu makan rumput dan kambing makan daun?

Abang aku kata :
sebab tengkuk lembu berat ... bla bla bla ....

Aku kata:
"salah !!! lembu makan rumput dan kambing makan daun sebab mereka lapar !!!
(tak lawak) ha ha ha !!!"

Aku menyambung :
"Penting makan cara Nabi sebab kita hari2 makan, tapi bila tak ikut sunnah,
maka jadi macam lembu dan kambing makan sajer, namun bila korang makan
macam

Nabi saw makan, maka di kira ibadat ...

Masa nak makan, niatlah makan kerana perintah Allah, namun kena nafikan
makanan yg bagi kenyang .... hakikatnya kenyang datang dari kudrat Allah. "

Tiba2 mak aku tercekik tulang ikan .... (bayangkan seorang makcik sedang
tercekik tulang) Kemudian, Mak aku mendapat nasihat secara berperingkat,
ada yg

sarankan agar makan pisang, minum air dengan capat, makan nasi kepal dan
lain2, tapi masih tak berjaya .... kesian mak aku ...

"Huh! Hamka, Takkan kau tak tahu cara sunnah Nabi nak buang tulang tercekik
camne? .... cakap terer ...." (kata abang aku)

Aku kata:
"senang sajer ... Mak angkat kedua-dua tangan ke atas .... "
Mak aku pun buat .... tapi masih tak jadi ....

Aku kata:
"lurus Mak, tangan mak dua-dua kena lurus ..... !!!"

(bayangkan seorang makcik yg sedang duduk bersila sambil kedua-dua tangan
diluruskan ke atas, tangan kanan masih terdapat sisa2 nasi,

manakala di lengan dan tengkuk di penuhi dengan rantai emas ....)

Aku kata: "Sekarang sebut: SUPERMAN RETURN !!!!!! "
HA HA HA .... (semua org ketawa) nasi berhembur-hembur di sana sini.
Mak aku juga ketawa .... sehingga tulang yg tercekik itu terkeluar ....

Semuanya dari Allah!!!

He he he ... selamat mencuba, ni bukan hadith .... just pengalaman.

PS :
sekiranya rakan korang menjadi mayat (over ketawa sehingga tulang mencucuk
tengkuk) sesungguhnya penulis tidak bertanggung jawab !!! (superman pun
akan jadi mayat).

1 comments:

anntaj said...
Wednesday, 17 December, 2008

ramainya adik beradik 16 org...saya 11 jer..:)

Jangan lupa "Follow"

Jangan Lupa "Like"

Popular Minggu Ini

Entri Santai Terkini

Arkib

Menarik Tertarik